Nadszedł czas, aby ponownie naruszyć splądrowany grobowiec Looking Glass Studios i wykorzystać materiały do stworzenia nowego, mrocznego symulatora immersyjnego fantasy. Starhelm Studios ogłosiło powstanie Project Shadowglass – rasowego imsimu FPP w stylu Thief, z systemem światło-cień, otwieraniem zamków, kradzieżą kieszonkową, cichymi i głośnymi powierzchniami, magicznymi pułapkami, planowaniem napadów oraz ucieczkami z więzienia.
Project Shadowglass kontra generatywna AI
Nowy projekt robi furorę częściowo dlatego, że jego zwiastun jest jawną krytyką generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI).
Jakiś czas temu w sieci popularność zdobył wygenerowany przez AI GIF z makietą wiejskiej gry fantasy, przedstawiający postać z pochodnią zmierzającą w stronę gigantycznego zamku. Obraz ten spotkał się z entuzjazmem zwolenników AI i pogardliwymi cytatami od krytyków.
Zwiastun Project Shadowglass w pierwszych sekundach nawiązuje do tej makiety. Twórcy na oficjalnej stronie gry podkreślają, że ich technologia „pixelart 360 stopni” była rozwijana od lat: „Wszystko, co widzisz, jest w 100% prawdziwe i działa w czasie rzeczywistym w silniku. Może wyglądać podobnie do tych ładnych filmów pixel art AI, ale to jest grywalny, prawdziwy produkt. Żadna zawartość ani grafika prezentowana w Project Shadowglass nie została wygenerowana przez AI.” Co więcej, Starhelm podziękowało twórcom wszystkich otwartych zasobów creative commons użytych w zwiastunie.
Czysta miłość do gatunku immersive sim
Jak można oczekiwać po grafice w stylu pixel art, gra wydaje się być prostym listem miłosnym do gatunku, łączącym pomysły z Thief, Deus Ex i System Shock. Twoja taktyka opiera się na gaszeniu pochodni, ukrywaniu ciał i zapamiętywaniu tras patroli.
Gracze będą działać w ciągłym środowisku miejskim, gdzie mogą zbudować reputację mordercy, co sprawi, że zwykli mieszkańcy będą uciekać na ich widok. Możliwe będzie badanie i planowanie napadów, zdobywanie nowego sprzętu, receptur rzemieślniczych lub komponentów przed przystąpieniem do kradzieży.

Rozwój postaci jest celowo ograniczony. „Nie jesteś bohaterem z mocami” – wyjaśnia strona Steam. „Zamiast tego musisz polegać wyłącznie na doskonaleniu własnego planowania i umiejętności.” Nie trzeba dodawać, że walka wręcz jest zdecydowanie odradzana, podobnie jak upadki z wysokości.
Fabuła: Opresyjne królestwo
Fabuła osadzona jest w „bujnym, mrocznym i opresyjnym królestwie nadmorskim”, gdzie bogaci arystokraci sprzymierzyli się z nowym królem, który obiecuje im jeszcze więcej. „Biedni stają się biedniejsi, bogaci bogacą się. Klaustrofobiczne miasto buduje więcej murów, by trzymać ich z dala od miejsc, do których nie należą. Wyższe wieże, by ich nie słyszeć, nie czuć, ale zawsze mieć na nich oko. Ale nie wzięli pod uwagę ciebie.”
Niestety, data premiery pozostaje „do ogłoszenia”.