W następstwie masowych zwolnień w Microsofcie z początku tego roku, grupa byłych deweloperów z ZeniMax utworzyła studio o nazwie Sackbird. Składające się z osób, które pracowały nad grą The Elder Scrolls Online oraz anulowanym MMO o kryptonimie Blackbird, studio potwierdziło, że pracuje nad nienazwaną, autorską grą, która ma trafić na PC i konsole.
Projekt Blackbird firmy ZeniMax był jedną z licznych gier anulowanych, gdy Microsoft zwolnił około 9000 pracowników w lipcu, a związek ZeniMax Online Studios United walczył o miejsca pracy dla członków, których dotknęły zwolnienia. Bloomberg doniósł później, że Blackbird był strzelanką TPP w stylu sci-fi noir z elementami łupów (looty bits) i dużą ilością pionowego ruchu.
Narodziny Sackbird Studios: Niezależność kreatywna jako priorytet
To prowadzi nas do powstania Sackbird Studios, które już teraz mogłyby zdobyć nagrodę za najbardziej przezabawny, niepoważny branding w tym roku. To „niezależne, należące do pracowników studio gier, samofinansujące się przez wiele lat” przyjęło za swoje logo wędrownego ptaka uzbrojonego w sakwę z dobytkiem, a ich strona internetowa zachęca do „poszukiwania sakwy” (seek the sack) lub „podrzucenia sakwy” (drop a sack) jako sposobu na skontaktowanie się.
Biorąc pod uwagę, jak mocno poszkodowane jest środowisko branży gier przez falę zwolnień, wspaniale jest widzieć, jak Sackbird bawi się tym, co się wydarzyło. Są również bardzo otwarci na wykorzystanie tych doświadczeń do kształtowania swojego nowego podejścia do tworzenia gier.
Wolność od kwartałów i akcjonariuszy
„Po latach spędzonych w AAA, chcieliśmy wolności do podejmowania inteligentnego ryzyka bez czekania na zielone światło czy gonienia za celami kwartalnymi” – powiedział David Worley, COO Sackbird i były główny inżynier narzędzi w ZeniMax. „Jesteśmy w pełni własnością pracowników i jesteśmy samofinansowani, co oznacza, że odpowiadamy tylko przed ludźmi, którzy pasjonują się grami”.
„Jesteśmy wdzięczni za czas spędzony w ZeniMax Online Studios; ukształtował nas jako deweloperów i jako ludzi” – dodał Lee Ridout, CEO Sackbird i wieloletni dyrektor ds. handlu elektronicznego w The Elder Scrolls Online. „Kiedy dowiedziałem się, że Blackbird zostanie anulowany, a wielu ludzi straci pracę, zapalił się we mnie ogień. Zrozumieliśmy, że najlepszym sposobem na ochronę naszego rzemiosła i naszego zespołu – było stworzenie studia, w którym niezależność twórcza nie podlega negocjacjom”.
Sackbird składa się obecnie z „ciasnego, seniorskiego zespołu” liczącego mniej niż dziesięciu deweloperów i potwierdziło, że aktywnie pracuje nad obecnie niezapowiedzianym „autorskim projektem na PC i konsole”. Planują udostępnić więcej informacji na temat tej pierwszej gry, gdy tylko będą na to gotowi.