Wszystko, co wiemy o „Divinity” – Najbardziej ambitnym RPG w historii studia Larian

Wszystko, co wiemy o „Divinity” – Najbardziej ambitnym RPG w historii studia Larian
Zobacz także: Jack Black wraca do Tony Hawk’s Pro Skater 3 + 4 jako funkcjonariusz Dick

Divinity było jedną z największych niespodzianek na gali The Game Awards 2025. Całe wydarzenie poprzedziła tygodniowa kampania promocyjna z demoniczną statuą w środku pustyni i aktorami wciąganymi na linach podczas prezentacji zwiastuna. Czym jest ten nowy tytuł od Larian Studios i dlaczego warto się nim ekscytować? Oto co wiemy na temat kolejnego dużego RPG od twórców Baldur’s Gate 3.

Co to jest „Divinity”?

Divinity to nowa gra od Larian Studios, studia stojącego za uznanym hitem RPG Baldur’s Gate 3 z 2023 roku. Podobnie jak BG3, jest to gra RPG, ale tym razem osadzona we własnym, autorskim uniwersum fantasy LarianRivellon – a nie w Zapomnianych Krainach, Dungeons & Dragons.

Świat Rivellonu, zapoczątkowany w grze Divine Divinity z 2002 roku, jest zamieszkały przez ludzi, elfy i krasnoludy, ale posiada także własne unikalne rasy. Nadal koncentruje się na magii i siłach demonicznych, lecz w tym świecie istnieje siedmiu bogów i silniejszy jest element religijny.

„Bogowie milczą. Rivellon krwawi. Rodzą się nowe moce.”

Tak brzmi hasło nowego Divinity, które Larian Studios obiecuje uczynić swoim „najbardziej ambitnym tytułem”, przewyższającym nawet Baldur’s Gate 3. Zwiastun sugeruje, że świat Rivellonu może znajdować się na krawędzi upadku, zagrożony inwazją piekielnych pomiotów.

Czy to „Divinity: Original Sin 3”?

Choć fani turowej podserii Original Sin gorąco wyczekują jej kontynuacji, szef wydawnictwa Larian, Michael Douse, wyraźnie zaznaczył przed ogłoszeniem gry, że nie ma obecnie planów na Divinity Original Sin 3.

Jednakże w komunikacie prasowym Larian wspomniało obie gry Original Sin, sugerując, że fani tych tytułów lepiej zrozumieją świat nowej gry. Reżyser, Swen Vincke, skomentował to następująco:

Mimo naszej długiej historii z tą serią, to jest nasza pierwsza gra zatytułowana po prostu ‘Divinity’. Jesteśmy gotowi zebrać wszystko, co stworzyliśmy wcześniej, w jednym miejscu. Oznacza to początek czegoś o większym zakresie, głębi i intymności, niż cokolwiek, co stworzyliśmy do tej pory. To jest Divinity, które zawsze chcieliśmy stworzyć, i będziecie się z nim świetnie bawić.”

Rozgrywka turowa czy akcja?

To obecnie jeden z największych sporów wśród fanów, ponieważ krążą plotki, że Divinity może nie być turowe. Byłoby to duże odejście od schematu Larian z ostatniej dekady.

Warto jednak pamiętać, że na początku seria Divinity była grą akcji w czasie rzeczywistym, przypominającą Diablo. Larian może wrócić do tego formatu, zwłaszcza jeśli Divinity ma działać na większą skalę niż poprzednie projekty (możliwa jest też opcja action RPG w stylu współczesnego Dragon Age). Mimo wszystko studio jest znane z trzymania się sprawdzonych rozwiązań, więc najbardziej prawdopodobne jest, że mechanika rozgrywki pozostanie turowa.

Data wydania i platformy

Larian nie podało jeszcze żadnej daty ani nawet przybliżonego okna wydania. Biorąc pod uwagę, że Divinity: Original Sin II powstawało trzy lata, a Baldur’s Gate 3 sześć, a nowa gra ma być „najbardziej ambitna”, premiery nie należy spodziewać się wcześniej niż w 2027 roku, a prawdopodobnie później.

Na jakich platformach zadebiutuje? PC jest niemal pewne, być może z opcją Wczesnego Dostępu (Early Access), tak jak w przypadku BG3. Z racji odległej daty premiery, jest duża szansa, że będzie to tytuł wydany na PS5/PS6 oraz konsole Xbox jako tytuł między generacyjny. Można też oczekiwać, że gra będzie dobrze działać na PC handheldach, a nawet na Switch 2.

Zobacz także: Chornobyl Liquidators wreszcie na konsolach