Marc-Alexis Côté, osoba pełniąca funkcję szefa franczyzy Assassin’s Creed, opuścił firmę Ubisoft. Zgodnie z raportem IGN, odejście Côté wynika najprawdopodobniej z niezgodności wizji między nim a kierownictwem niedawno utworzonego studia Vantage Studios. Raport zaznacza, że Côté otrzymał wcześniej propozycję objęcia stanowiska kierowniczego w Vantage Studios.
Niezgodność celów w Vantage Studios
Christophe Derennes, współ-CEO Vantage Studios, wyraził rozczarowanie odejściem Côté, zauważając, że miał on „własne oczekiwania i priorytety związane z utworzeniem i przyszłością Vantage Studios”. W oficjalnym oświadczeniu, Ubisoft potwierdził odejście, jednocześnie dziękując za jego wkład w rozwój franczyzy Assassin’s Creed.
„W następstwie restrukturyzacji organizacyjnej ogłoszonej w marcu 2025 r., Marc-Alexis Côté zdecydował się podążać nową ścieżką poza Ubisoftem” – powiedział rzecznik firmy. „Choć zasmuca nas jego odejście, jesteśmy pewni, że nasze utalentowane zespoły będą kontynuować solidne fundamenty, które pomógł zbudować”.
Firma podkreśliła również, że jego „przywództwo, kreatywność i poświęcenie” pozostawiły trwały ślad w zespołach i wśród graczy, zwłaszcza w kształtowaniu marki Assassin’s Creed do jej obecnego stanu.
Dziedzictwo Côté we franczyzie
Côté rozpoczął pracę w Ubisoft w 2005 roku i był zaangażowany w szereg projektów, w tym Prince of Persia: The Forgotten Sands. Jego wkład w serię Assassin’s Creed rozpoczął się w 2010 roku przy tytule Assassin’s Creed Brotherhood, gdzie pracował jako projektant poziomów.
Następnie pełnił funkcję dyrektora gry przy Assassin’s Creed 3, a w przyszłości pracował przy wielu innych tytułach z franczyzy. W 2018 roku, premiera Assassin’s Creed Odyssey była jego pierwszym projektem w roli starszego producenta, po czym stanął na czele rozwoju Animus Hub.
Czym jest Vantage Studios?
Samo Vantage Studios zostało uruchomione zaledwie na początku tego miesiąca. Kierowane przez współ-CEO Christophe’a Derennes’a i Charlie’ego Guillemota, studio zostało powołane do pracy nad największymi franczyzami Ubisoftu – Assassin’s Creed, Far Cry i Rainbow Six. Zespół studia składa się z deweloperów z Montrealu, Quebecu, Sherbrooke, Saguenay, Barcelony i Sofii.

Utworzenie Vantage Studios jest „pierwszym krokiem w trwającej transformacji Ubisoftu” i ma na celu „ułatwienie silniejszych i głębszych powiązań między deweloperami a graczami”. Plany utworzenia nowej spółki zależnej do pracy nad największymi markami zostały oficjalnie ogłoszone w marcu. Potwierdzono również, że nowa firma otrzymała inwestycję w wysokości €1,16 miliarda od Tencent w zamian za 25% udziałów mniejszościowych.