W dzisiejszym świecie wielkiego biznesu utarł się schemat: wielkie liczby oznaczają jeszcze większe inwestycje, aż do momentu, w którym projekt staje się zbyt ambitny, by przetrwać. Jednak studio Sandfall Interactive, autorzy hitu Clair Obscur: Expedition 33, postanowiło przełamać tę tendencję. Mimo deszczu nagród na galach Geoffa Keighleya (The Game Awards) i znakomitej sprzedaży, deweloperzy nie zamierzają drastycznie powiększać swojego zespołu.
Kreatywność potrzebuje ograniczeń
W rozmowie dla biuletynu Edge’s Knowledge, dyrektor studia Guillaume Broche został zapytany, czy kolejny projekt studia będzie produkcją na jeszcze większą skalę. Odpowiedź była stanowcza: „Nie”.
„Uważam, że posiadanie ograniczeń jest dobre dla kreatywności. To najlepszy sposób, by stać się najlepszą wersją samego siebie” – wyjaśnił Broche.
Dla szefa Sandfall Interactive pieniądze nie są wystarczającym powodem, by zmieniać strukturę firmy. Choć studio dysponuje teraz znacznie większym budżetem, wizja stania się gigantyczną korporacją zupełnie ich nie kusi.
Pasja ponad zarządzanie
Głównym powodem niechęci do ekspansji jest chęć zachowania bezpośredniego wpływu na proces tworzenia gry. Broche przyznaje, że wraz z zespołem zarządzającym woli „brudzić sobie ręce” przy produkcji, zamiast spędzać całe dnie na zarządzaniu setkami pracowników.

- Radość z tworzenia: Broche podkreśla, że ostatnie pięć lat pracy nad Expedition 33 były jednymi z najlepszych w jego życiu.
- Priorytety: Studio stawia szczęście zespołu i pasję do tworzenia gier ponad pogoń za maksymalizacją zysków.
- Równowaga: Zamiast budować wewnętrznego molocha, studio może nadal korzystać z outsourcingu, zachowując jednak mały, zwinny trzon zespołu.
Koniec z mitem „30 osób”?
Warto przypomnieć, że wokół produkcji narosło sporo dyskusji dotyczących wielkości zespołu. Choć oficjalnie mówiło się o 30 pracownikach, w rzeczywistości przy projekcie pomagało znacznie więcej osób (m.in. poprzez studia zewnętrzne). Niemniej jednak deklaracja Sandfall Interactive jest powiewem świeżości w branży gier, która często boryka się z problemem „przestoju” po zbyt gwałtownym wzroście.
Skandal z AI w tle: Clair Obscur: Expedition 33 traci wygraną w kategoriach IGA
Mimo wielkiego sukcesu podczas gali Indie Game Awards 2025, studio Sandfall Interactive zostało zmuszone do oddania statuetek za Grę Roku oraz Debiut Roku po tym, jak organizatorzy wykryli narzucenie zasad dotyczących wykorzystania sztucznej inteligencji. Choć deweloperzy szybko usunęli z gry generowane przez AI tekstury w patchu wydanym pięć dni po premierze, fakt ich początkowej obecności zdyskwalifikował tytuł, a prestiżowe nagrody trafiły ostatecznie do twórców gier Blue Prince (Gra Roku) oraz We’re Closed (Najlepszy Debiut).
Behind the Scenes of Clair Obscur: Expedition 33
Dive into the world of game development and the controversies surrounding Clair Obscur: Expedition 33.
