Recenzja Recenzja gry S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl

Siedemnaście lat czekania, pięć przesuniętych premier i burzliwy proces produkcji – S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl to jeden z tych tytułów, które niemal nie ujrzały światła dziennego. Studio GSC Game World musiało zmierzyć się z wieloma trudnościami. Czy finalny produkt spełnia gigantyczne oczekiwania fanów serii? Przekonajmy się.

1.webp

Powrót do Zony – klimat nie do podrobienia

Zona w S.T.A.L.K.E.R. 2 to jej największy atut. Otwarte, fotorealistyczne przestrzenie pełne opuszczonych budynków, anomalii i pozostałości po katastrofie w Czarnobylu tworzą wyjątkowy, gęsty klimat. To miejsce, które przyciąga swoim pięknem i jednocześnie przeraża niebezpieczeństwem. Od ruin w Prypeci po radioaktywny las – każda lokacja opowiada własną historię.

Gra nie prowadzi gracza za rękę. Nie znajdziemy tutaj przeładowanych map z ikonami i wskaźnikami. To świat, w którym przemierzanie nieznanych ścieżek jest naturalnym elementem zabawy. Odkrywanie starych bunkrów, ukrytych skarbów czy walka o przetrwanie wśród mutantów i bandytów to prawdziwa esencja gry.


2.webp

Mechanika przetrwania i walka

S.T.A.L.K.E.R. 2 to twardy survival. Gracz musi dbać o swoje zdrowie, stan wyposażenia, zapasy jedzenia i wody, a także uważać na radioaktywne anomalie. System zarządzania zasobami zmusza do podejmowania trudnych decyzji – co zostawić, a co zabrać, by nie przeciążyć plecaka.

Mechanika walki to mieszanka intensywnych starć i planowania. Broń, choć dobrze odwzorowana wizualnie, może się zacinać, jeśli jest w złym stanie. Każda kula ma znaczenie, co sprawia, że strzelanie jest bardziej realistyczne niż w typowych FPS-ach. Niestety, przeciwnicy czasem działają dziwnie – potrafią strzelać z chirurgiczną precyzją z dużej odległości, ale zdarza się, że ich sztuczna inteligencja zawodzi, np. biegną prosto na gracza lub zacinają się w pomieszczeniach.

3.webp

Fabuła i postacie

Gracz wciela się w Skifa, nowego stalkera w Zonie, który trafia tam w poszukiwaniu odpowiedzi na temat tajemniczego artefaktu. Historia, choć intrygująca, momentami wydaje się jednowymiarowa, a sam główny bohater jest bardziej tłem dla wydarzeń niż ich motorem napędowym.

Jednakże to, co rozczarowuje w głównym wątku fabularnym, nadrabiają misje poboczne i napotkani NPC. Opowieści tych postaci nadają Zonie duszy – od prostych rozmów o przetrwaniu po moralne dylematy związane z frakcjami. Gra oferuje decyzje, które mają wpływ na przebieg historii, choć czasem trudno dostrzec ich bezpośrednie konsekwencje.

4.webp

Technologia i oprawa audiowizualna

Gra działa na silniku Unreal Engine 5, co pozwoliło twórcom osiągnąć imponujący poziom szczegółowości otoczenia. Dynamiczne zmiany pogody, mgła unosząca się nad zniszczonymi wrakami i światło wpadające przez drzewa tworzą wspaniałe widoki. Jednak nie wszystko działa jak należy. S.T.A.L.K.E.R. 2 cierpi na problemy z optymalizacją – od spadków FPS-ów po długie ekrany ładowania i błędy graficzne.

Błędy techniczne to największa bolączka tego tytułu. NPC czasem pojawiają się znikąd, animacje bywają drewniane, a niektóre zadania fabularne mogą się nie uruchomić poprawnie. Nawet na sprzęcie z najwyższej półki gracze zgłaszają problemy z płynnością. Dlatego liczę, że wraz z najbliższymi patchami większość z tych problemów zostanie rozwiązana.

5.webp

Grywalność i atmosfera

Mimo wad technicznych S.T.A.L.K.E.R. 2 to gra, która potrafi wciągnąć na długie godziny. Fani serii docenią wierność oryginałowi, a nowi gracze odkryją unikalny świat survival horroru. Atmosfera Zony jest niepowtarzalna – od poczucia osamotnienia po momenty czystej grozy, gdy mutanty wyłaniają się z mgły. Nawet drobne detale, jak dźwięk spadających kropli deszczu, budują immersję na najwyższym poziomie.

Podsumowanie

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl to dzieło ambitne, które niestety nie uniknęło problemów wynikających z trudnej produkcji. Fantastyczny klimat, wspaniale zaprojektowana Zona i mechaniki survivalowe to ogromne zalety, ale są one przyćmione przez błędy techniczne i problemy z optymalizacją.

Dla fanów serii to obowiązkowy tytuł, choć mogą poczuć się zawiedzeni brakiem rewolucji. Nowi gracze, którzy zdecydują się dać grze szansę, powinni uzbroić się w cierpliwość i przygotować na wyzwanie, jakie stawia Zona. To nie jest gra idealna, ale wciągająca i pełna potencjału, który – miejmy nadzieję – zostanie w pełni wydobyty w przyszłości.

Ocena końcowa

8,5/10

Plusy

+ fabuła i klimat
+ otwarty świat
+ realizm survivalowy

Minusy

- błędy techniczne
- problemy z optymalizacją
 

Attachments

  • stalker2main.webp
    stalker2main.webp
    70,6 KB · Wyś: 410
  • xf_attachmentnmkQDq.webp
    xf_attachmentnmkQDq.webp
    22,1 KB · Wyś: 6
  • mex.webp
    mex.webp
    4,6 KB · Wyś: 6
Ostatnia edycja:

Komentarze: 1

Back
Do góry