Gdyby tak się zastanowić, która marka jest kultowa, ponadczasowa i dzisiaj – tak samo jak dawniej – popularna, wybór padłby na Lego. Może nie każdy miałby to skojarzenie, ale trzeba przyznać, że produkty firmowane tym znakiem są dalej chętnie wybierane i jedyne w swoim rodzaju. Na klockach Lego wychowało się kilka pokoleń i stan ten trwa, co należy uznać za swego rodzaju fenomen. Skąd się wziął? Jak to możliwe, że zwykłe klocki są tak popularne?

Trochę historii

Przedsiębiorstwo Lego powstało bardzo dawno temu – w 1932 roku w duńskim mieście Billund. Założycielem był Ole Kirk Christiansen, który najpierw tworzył zabawki z drewna, a nazwę firmy zapożyczył z duńskiego określenia “leg godt” (“baw się dobrze”). Później, gdy już technologa na to pozwalała, zaczęto wykorzystywać tworzywa sztuczne do produkcji klocków, a także powstał system łączeń, który przetrwał do dzisiaj, czyli składanie różnych elementów za pomocą okrągłych wypustków. Gwarantuje to uzyskanie wielu ciekawych kombinacji!

Klocek, jaki znamy, zaprezentowano po raz pierwszy w 1958 roku. Począwszy od 60. XX wieku, zestawy klocków były już tak zaawansowane, że można było budować z nich miasta, domy, samochody, pojawiły się także figurki mieszkańców. Pierwsze figurki zaś, tak zwane “ludzki Lego” opatentowane zostały w 1975 roku, jednak obecną formę minifigurek, które mają ruchome części, przyjęły trzy lata później, czyli w 1978.

Asortyment zabawek powiększa się z każdym rokiem, ale trzeba pamiętać, że Lego to coś więcej: to rozrywka na najwyższym poziomie, czyli Lego Batman gra, to microsites (mikrostrony z unikalną fabułą dedykowane dla każdej serii produktów LEGO), to Legoland, filmy oraz seriale (Lego: Przygoda, Lego Batman czy Lego Star Wars).

 

Siła marki

Jak widać, to nie jest zwykły produkt, bo wykracza to poza rozumienie tego pojęcia. To zabawki inne niż wszystkie! Nawet i do tej “zabawkowej” kategorii nie pasują, bo nie kojarzą się z trywialną rozrywką, a wspomagają rozwój, uczą, kreują przyszłych architektów i budowniczych. Gdyby tak się zastanowić można by nawet pomyśleć, że więcej w tym pozy i promocji niż rzeczywistej wartości, ale przecież, gdyby produkt nie był tak dobry, tak sprawdzony przez kolejne pokolenia, tak rozwijający wyobraźnie i ceniony przez ludzi w różnym wieku, to na pewno by się nie obronił. I już dawno byśmy o nim zapomnieli jak o zwykłych klockach.

Pamiętajmy bowiem, że nawet najlepsza, nowatorska promocja, najbardziej zaawansowane działania marketingowe nie mogłyby zbudować tej legendy, gdyby sam produkt był lichy, niewart swoich pieniędzy. Tu nawet nic nie trzeba dodawać, wystarczy powiedzieć “Lego”, a w głowie wyświetlają się same pozytywne skojarzenia.

We wstępie zadaliśmy pytanie: skąd te klocki (bo to przecież tylko klocki!) są aż tak popularne? No właśnie, na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ale pewne jest to, co wspomnieliśmy powyżej, że za sukcesem brandu stoi solidność i upór kolejnych osób zarządzających tą firmą, by zaoferować produkt pod każdym kątem perfekcyjny. A to się firmie udaje od zawsze.