Więcej artykułów o podobnej tematyce
Kilka dni temu dowiedzieliśmy się o zakończeniu wspierania Playstation 2 przez firmę SONY. Mimo że produkcji tej konsoli twórca zaprzestał już w 2013 roku to nadal mogła być ona serwisowana i naprawiana. Przez wielu nazywana legendą i pierwszym światłem tej firmy teraz kończy żywot i wydaje ostatnie tchnienie. Aż trudno pomyśleć że najpopularniejsza konsola w historii dożyła 18 lat. Właściciele już otrzymali emaile z formularzami do wypełnienia w celu ostatniej naprawy do 7 września.
Nie oznacza to natomiast że konsole mają być wyrzucane na śmietnik, w żadnym wypadku. Na kartach początkującego gamingu już się zapisały a w domach wielu graczy i kolekcjonerów pozostaną na kolejne lata.
Ale, jak powstała prawdziwa legenda?
Pierwsze plotki pochodzą już z 1997 roku w którym pojawiły się przecieki na temat nowej generacji która miała zrewolucjonizować rynek. Całość miała opierać się na wysoko wydajnym procesorze od Toshiba. Sony nie było przekonane i zdecydowało się jednak na procka od LSI Logic Inc. Mimo niechęci Sony to Toshiba dalej ciągnęła rozmowy i nie odpuściła tematu. Pojawiały się przeróżne koncepcje i pomysły ale Sony było nie ugięte. Ostatecznie producent konsoli wyraził zainteresowanie i rozpoczął z Toshibą współpracę która miała przynieść nową potężną maszynę a wszelkie formalności zostały dopełnione wiosną 1997 roku. Był to początek Emotion Engine czyli silniku który miał być następcą poprzednika.
Problemy pojawiały się praktycznie na każdym kroku co zmusiło Toshibę na początku 1998 do zwiększenia ilości inżynierów a pierwsze wyniki wysłano dopiero w październiku jednak z zbyt małą mocą. Odpowiednią moc dla nowego silnika uzyskano dopiero w 1999 roku. Poczynania konkurencji zmusiły Sony do zapowiedzi PS2 1 marca 1999 roku jako nową generację konsol.
Chyba nie trzeba mówić że rozgrzało to rynek jak i graczy. Twórcy gier odwracali się od innych twórców sprzętu, a jeszcze inni w jakimś stopniu przyłożyli się do tworzenia PS2. Samo EA potwierdziło że zamierza skupić się na tworzeniu gier pod konsolę SONY. W lipcu 1999 roku rozpoczęto tworzyć układy do konsoli a w październiku tego samego roku ruszyła z całą parą produkcja samych konsol. 10 września 1999 roku PS zaprezentowało wygląd swojego nowego dzieła jak i jego funkcjonalność ponieważ konsola miała również pozwalać na przeglądanie internetu, słuchanie muzyki czy oglądanie filmów. Kolor pada zmienił się na czarny a w konsoli pojawiły się dwa porty na pady. Sony poinformowało również że chce się skupić na rozgrywce sieciowej. Mijały kolejne miesiące a spekulacje wciąż rosły. Plotki również się pojawiały na temat mocy sprzętu, niektórzy sugerowali iż konsola może sterować rakietami. Pojawiło się również stanowisko departamentu handlu USA które informowało że konsola nie może być eksportowana do chin ponieważ jest za bardzo zaawansowana technologicznie. Jak na to patrzymy dzisiaj chce nam się śmiać bo to były hity.
Aż w końcu nadszedł dzień 4 września 2000 rok w którym to miała miejsce japońska premiera konsoli która jak się okazała była zdecydowanie udana. W ciągu 24 godzin sprzęt trafił do miliona japończyków. Kilka miesięcy później gra ukazała się w USA i zniknęła z półek błyskawicznie. Kolejne partie to kolejne zyski dla producenta. Sony nie ustrzegło się błędów które pojawiły się przed wszystkim dla programistów. Żeby temu zapobiec firma otworzyła specjalne fora, strony internetowe i komunikację telefoniczną aby każdy problem był rozwiązany.
Kolejnym problemem okazała się liczba konsol, zamawiane były w kosmicznych ilościach a Sony nie nadążało z realizacją zamówień. Do Europy trafiło 500 tysięcy sztuk tej konsoli a do polski…. 8 tysięcy i mimo że cena sięgała zenitu(2670zł) to i tak były one kupowane.
Po jakimś czasie rozpoczęły się narzekania klientów którzy spodziewali się większej bomby niż którą dostali i chcieli więcej. Ale mimo to wykresy konsoli dalej rosły i szły w górę. Dopiero rozpoczynając od 2001 roku cena zaczęła spadać a zabezpieczenia były łamane co oznaczało że na rynku pojawiły się pirackie wersje gier. Mimo tego i całej zabawy twórców, wzlotów i upadków konsola dalej była numerem 1 a gry dalej się pojawiały. Tak powstają prawdziwe legendy…
(zdjęcie pokazujące generacje konsol PSX, PS2, PS3, PS4)
Czasami trudno komuś uwierzyć że gracze korzystają jeszcze z PS3 które lata świetności ma już za sobą, a co dopiero o osobach które nadal mają PS2. Inni twórcy mogą tylko wierzyć że jakaś z ich maszyn dożyje takiego wieku z taką popularnością.
Nie oznacza to natomiast że konsole mają być wyrzucane na śmietnik, w żadnym wypadku. Na kartach początkującego gamingu już się zapisały a w domach wielu graczy i kolekcjonerów pozostaną na kolejne lata.
Ale, jak powstała prawdziwa legenda?
Pierwsze plotki pochodzą już z 1997 roku w którym pojawiły się przecieki na temat nowej generacji która miała zrewolucjonizować rynek. Całość miała opierać się na wysoko wydajnym procesorze od Toshiba. Sony nie było przekonane i zdecydowało się jednak na procka od LSI Logic Inc. Mimo niechęci Sony to Toshiba dalej ciągnęła rozmowy i nie odpuściła tematu. Pojawiały się przeróżne koncepcje i pomysły ale Sony było nie ugięte. Ostatecznie producent konsoli wyraził zainteresowanie i rozpoczął z Toshibą współpracę która miała przynieść nową potężną maszynę a wszelkie formalności zostały dopełnione wiosną 1997 roku. Był to początek Emotion Engine czyli silniku który miał być następcą poprzednika.
Problemy pojawiały się praktycznie na każdym kroku co zmusiło Toshibę na początku 1998 do zwiększenia ilości inżynierów a pierwsze wyniki wysłano dopiero w październiku jednak z zbyt małą mocą. Odpowiednią moc dla nowego silnika uzyskano dopiero w 1999 roku. Poczynania konkurencji zmusiły Sony do zapowiedzi PS2 1 marca 1999 roku jako nową generację konsol.
Chyba nie trzeba mówić że rozgrzało to rynek jak i graczy. Twórcy gier odwracali się od innych twórców sprzętu, a jeszcze inni w jakimś stopniu przyłożyli się do tworzenia PS2. Samo EA potwierdziło że zamierza skupić się na tworzeniu gier pod konsolę SONY. W lipcu 1999 roku rozpoczęto tworzyć układy do konsoli a w październiku tego samego roku ruszyła z całą parą produkcja samych konsol. 10 września 1999 roku PS zaprezentowało wygląd swojego nowego dzieła jak i jego funkcjonalność ponieważ konsola miała również pozwalać na przeglądanie internetu, słuchanie muzyki czy oglądanie filmów. Kolor pada zmienił się na czarny a w konsoli pojawiły się dwa porty na pady. Sony poinformowało również że chce się skupić na rozgrywce sieciowej. Mijały kolejne miesiące a spekulacje wciąż rosły. Plotki również się pojawiały na temat mocy sprzętu, niektórzy sugerowali iż konsola może sterować rakietami. Pojawiło się również stanowisko departamentu handlu USA które informowało że konsola nie może być eksportowana do chin ponieważ jest za bardzo zaawansowana technologicznie. Jak na to patrzymy dzisiaj chce nam się śmiać bo to były hity.
Aż w końcu nadszedł dzień 4 września 2000 rok w którym to miała miejsce japońska premiera konsoli która jak się okazała była zdecydowanie udana. W ciągu 24 godzin sprzęt trafił do miliona japończyków. Kilka miesięcy później gra ukazała się w USA i zniknęła z półek błyskawicznie. Kolejne partie to kolejne zyski dla producenta. Sony nie ustrzegło się błędów które pojawiły się przed wszystkim dla programistów. Żeby temu zapobiec firma otworzyła specjalne fora, strony internetowe i komunikację telefoniczną aby każdy problem był rozwiązany.
Kolejnym problemem okazała się liczba konsol, zamawiane były w kosmicznych ilościach a Sony nie nadążało z realizacją zamówień. Do Europy trafiło 500 tysięcy sztuk tej konsoli a do polski…. 8 tysięcy i mimo że cena sięgała zenitu(2670zł) to i tak były one kupowane.
Po jakimś czasie rozpoczęły się narzekania klientów którzy spodziewali się większej bomby niż którą dostali i chcieli więcej. Ale mimo to wykresy konsoli dalej rosły i szły w górę. Dopiero rozpoczynając od 2001 roku cena zaczęła spadać a zabezpieczenia były łamane co oznaczało że na rynku pojawiły się pirackie wersje gier. Mimo tego i całej zabawy twórców, wzlotów i upadków konsola dalej była numerem 1 a gry dalej się pojawiały. Tak powstają prawdziwe legendy…
(zdjęcie pokazujące generacje konsol PSX, PS2, PS3, PS4)
Czasami trudno komuś uwierzyć że gracze korzystają jeszcze z PS3 które lata świetności ma już za sobą, a co dopiero o osobach które nadal mają PS2. Inni twórcy mogą tylko wierzyć że jakaś z ich maszyn dożyje takiego wieku z taką popularnością.