funko fusion

Survival Układy redstone cz. 2

B

Bigos

Gość
Kolejna cześć poradnika o układach redstone.

Spis treści :
D Flip-Flop, sposób na przedłużanie czasu impulsu, 2 kierunkowy repeater, detektor zmiany stanu, praktyczne zastosowanie układów, bo po coś one przecież muszą być ;P

Na początku napisze, że aby zrozumieć co tam na dole pisze, wymaga się rozróżniania pojęć typu Wejście, Wyjście, stan, 0 1, impuls, sygnał.​


D Flip-Flop - ( data flipflop ) układ który pozwala zapisać stan wyjścia, bez względu na zmianę wejścia. Opisze to na screenach.

Schemat układu :

D - wejście, wpływa na stan wyjścia
S - wyjście
C - save ;] - zapisuje aktualny stan wyjścia.

Screeny :
Układ z wyprowadzonymi dojściami, od lewej : [C save], [S wyjście], [D wejście]


Gdy Save zostawimy odłączone ( stan równy 0 ), a na Wejście podamy impuls, Wyjście przekaże sygnał dalej :

Odłączając sygnał od Wejścia, gasimy także Wyjście, pod warunkiem że nie zapisaliśmy stanu Wyjścia : ( o zapisywaniu za chwile )


Ideą tego układu jest możliwość ręcznego zapisu obu stanów 0 i 1 ( coś a'la komórki pamięci ). Dajemy sygnał na Wejście, Wyjście się zapala, zapisujemy stan podając sygnał na Save :

Teraz, gdy odłączymy zasilanie z Wejścia, sygnał na Wyjściu pozostanie gdyż został zapisany przez Save :


Jak wspomniałem wcześniej, można zapisywać oba stany 0 i 1. Tak więc gdy zapiszemy stan 0 czyli brak impulsu na Wejściu otrzymujemy taką sytuację
zapisywanie...
próba zmiany sygnału nieudana, bo Wyjście zostało zapisane na stan równy 0


Przedłużanie czasu trwania impulsu - nieraz zdarza się, że dany układ aktywujemy pojedynczym impulsem pochodzącym np. z przycisku. Impuls taki trwa niedługo, dokładnie 0.9 sekundy. A gdy potrzebny nam dłuższy, konstruujemy coś takiego :

Niżej, przycisk z wejściem, wyżej wyjście


I sposób działania krok po kroku :


Przedłużacz ten składa się z segmentów, których ilość zmniejszamy i zwiększamy, w zależności ile chcemy wydłużyć sygnał. Każdy repeater ustawiamy na 4. Bardzo ważne jest poprawne skierowanie repeaterów, tak jak na rysunku pierwszym, dolne w prawo, srodkowe ku górze, górne w lewo. Każdy pojedynczy segment układu składa się z 3 repeaterów, dolny środkowy górny, dodajemy je po prawej ( na pierwszym obrazku ) łącząc redstonem tak jak poprzednie.
Pewien gracz umieścił film na YT pokazujący jak to działa, nazywając to mylnie transformatorem, co mnie elektryka cholernie denerwuje xD ;P


2 kierunkowy repeater - nazwa wszystko wyjaśnia.

Każdy dobrze wie, ze repeater przesyła sygnał tylko w jednym kierunku. Działa jak dioda. Dodatkowo wzmacnia sygnał. Dioda tego nie robi ;P. Dlatego korzystamy z niego na długich odcinkach.

Nieraz potrzebujemy przesyłać sygnał w obie strony, więc trzeba by w obie strony go wzmocnić co nasuwa na myśl budowę czegoś takiego :

Złe to rozwiązanie, bo repeatery zaczną się same zasilać co po odłączeniu zasilania nie wyłączy układu :/

Więc budujemy takie coś :



Detektor zmiany stanu - czyli układ pozwalający wykryć, kiedy w danej linii następuje zmiana sygnału. Idąc dalej tą myślą, dochodzimy do wniosku że powinny istnieć 2 różne detektory, jeden wykrywający zmianę z 0 na 1, i drugi z 1 na 0. Tak też i jest a oto one :

Detektor 0 -> 1 : po prawej główna linia, z lewej wyjście detektora, po zmianie stanu daje on na wyjściu krótki impuls.

Ważne aby repeatery ustawione była w taki sposób jak na screenie.

Detektor 1 -> 0 : zbudowany podobnie do pierwszego, z różnicą w ustawieniu repeaterów.

Działa tak samo, po zmianie stanu z 1 na 0 daje krótki impuls.


Zastosowanie bramki X-OR / X-N-OR - Drzwi sterowane dwoma przełącznikami

Idea problemu : Gracz chce stworzyć drzwi, sterowane 2 przełącznikami - wajchami. Każda po innej stronie drzwi. Problem polega na tym, aby para drzwi otwierała się i zamykała z każdym przełączeniem wajchy - bez względu na to, w jakiej jest pozycji.


Rozwiązanie : Bramka X-OR lub X-N-OR - Polega to na tym, iż z każdym przełączeniem wajchy na wejściu, bramka zmienia stan wejściowy z obu takich samych ( 11 , 00 ) na 2 różne stany ( 10 , 01 ). I to samo w drugą stronę. A jak wiadomo, bramki te zmieniają sygnał wyjściowy po zmianie wejścia na inną parę stanów ( identyczne / różne )

Potrzebne rzeczy : 2 sztuki drzwi, 2 wajchy, znajomość budowy bramki X-OR, negacja, kilka czerwonych pochodni, redstony

Wykonanie :
Budowa bramki X-OR, wyprowadzenie Wyjść / Wejść

Podłączenie Wyjścia bramki do drzwi : ( należy pamiętać aby dochodziły 2 różne sygnały, jedne drzwi z negacją drugie bez )

Sprawdzamy poprawność układu, podłączamy wajchy :

Owieramy drzwi z jednej strony :

Zamykamy przełączając z drugiej :

Znów otwieramy z pierwszej strony :


Teraz wystarczy ładnie to upchać gdzieś za ścianą ;]


Zastosowanie układu T Flip-Flop - Drzwi sterowane dwoma przyciskami - czyli prawie to samo co wyżej, lecz na innym układzie, i z przyciskami zamiast wajch.

Idea ta sama, przyciski po obu stronach drzwi. Schemat budowy i zasada działania w poprzednim odcinku :D

Konstruujemy T Flip-Flopa z Wyjściem koło drzwi :

Rozkopujemy i podłączamy układ pod drzwi :

Wyprowadzamy 2 przyciski na Wejście do układu :

Testujemy, klikamy w jeden przycisk, drzwi się otwierają :

Klikamy w obojętnie który i się zamykają :




To jeszcze nie koniec, dokończę dziś wieczorem ;] będzie więcej przykładów :D​



Nie , nie pozwalam na kopiowanie tego bez mojej zgody. Pozwolenia nie dostaniesz. Ale zawsze możesz dać link do tego tematu :)​
 
Back
Do góry